Святий
Вечір —
Святвечір — Багатий Вечір — Багата Кутя — Вілія —
одне з найурочистіших християнських свят. Його відзначають напередодні Різдва,
6 січня (за григоріанським календарем святкується 24 грудня) та другий раз - 18
(5) січня перед святом Богоявлення.
Із Святвечором
пов'язаний обряд приготування першої куті, її називали багатою, оскільки, крім
неї готували одинадцять пісних страв, серед яких обов'язково мали бути борщ, риба,
гриби, пироги з квасолею та капустою, картопля та узвар. Страви мають бути
пісними, оскільки Святвечір припадає на останній день пилипівського посту.
Кутю традиційно
готували з пшеничних або ячмінних зерен (на півдні України з рису). Перед тим
їх вимочували у воді, товкли в ступі, сушили і знову товкли, щоб остаточно
звільнити від луски.
Червоний кут (покуть),
де тримають кубельце з кутею та узваром, в народі ще називають «яслами».
Власне, кутя з узваром є своєрідним символом смерті Христа, тому при поминках
обов'язково готують цю страву і її іще називають «четвертою страшною кутею».
Як тільки на
небосхилі з'являлася перша передвечірня зірка, всією родиною сідали за, як
казали, багатий стіл. Він дійсно був багатим — з дванадцяти різноманітних
пісних страв, а звідси й назва «багата кутя» чи «багатий Свят-вечір».
Першим, як і
годилося, займав місце господар, а за ним інші члени родини. Під час святкової
вечері намагалися не виходити з-за столу, розмовляти тихцем. Вставши, глава
сімейства пропонував пом'янути покійників і запросити їх до Свят-вечора.
Вважалося, що саме в цей час всі близькі й далекі члени родини мають прийти до оселі,
,а, відтак звільняли для них місця на лавах, ліжках, стільчиках, ставили страви
і клали ложки. Слідом за господарем усі присутні виголошували молитву.
Поетично-хвилюючі слова були звернені до тих, хто «заблукав у лісі, втопився
у морі чи не повернувся з далекої дороги».
Обряд поминання
померлих присутній в усіх регіонах. В одних випадках цим дійством
започатковували вечерю, в інших — робили це наприкінці. Господар поіменно
називав імена небіжчиків, приказуючи: «Хто вмер, той у ямі, а хто живий, той
з нами» чи «Царство їм небесне, хай легенько лежиться, а нам легко живеться!».
Натомість, залишивши трохи куті в мисці, клали в неї чи поруч ложки, а вдосвіта
на Різдво дивилися, чи не перевернулася чиясь; це означало, що власник такої
ложки «скоро піде з цього світу».
Наступну молитву
виголошували нині сущим — усім членам родини, їм зичили здоров'я і щастя,
бажали, щоб гуртом та в злагоді дочекатися наступного Різдва. Після цього
господар брав свічку та миску з кутею і, поклонившись до чотирьох кутів,
передавав страву дружині. Перед тим, як почати їсти, старійшина, зачерпнувши
ложкою куті, підкидав її до стелі — на «приплід». Усі стежили, скільки прилипне
зернин, ото стільки з'явиться в новому році ягняток та іншої живності. Друга
порція призначалася врожаєві зернових, третя завбачувала кількість роїв, адже
традиційно в кожному господарстві тримали бджіл. Тільки після цього починали
вечеряти.
Після вечері
діти мали віднести обрядову їжу своїм хрещеним та бабам-пупорізкам. Матері
клали на тарілку книш чи калачі, іноді цукерки, і діти, зайшовши до хати,
казали: «Добрий вечір! Мама і тато прислали вам хліб, сіль і вечерю…».
Хрещені
(навістити їх було за священний обов'язок) забирали принесену вечерю і взамін
давали свою; натомість дітей ощедрували горіхами, цукерками чи грішми. Якщо
хтось за вечерею необавом чхнув, що вважалося доброю прикметою, то господар
символічно «дарував» шмат землі чи якусь тварину, а коли вдавився, то це
віщувало сумну вістку. Після всього господиня мила посуд, а воду зливала в карафку,
щоб нею напровесні скропити молодий приплід, переважно курчат чи качат, яких
уперше випускали на двір.
Джерело: http://uk.wikipedia.org/wiki/%D1%E2%FF%F2%E8%E9_%C2%E5%F7%B3%F0 |